Friday, March 27, 2009

Apa itu Gaharu?

Minyak Gaharu adalah resin yang mempunyai aroma dan khasiat tersendiri yang datang dari pokok depu, karas, candan atau cendana antara nama-nama lain yang diketahui. Pokok-pokok ini kebanyakannya adalah dari spesis Aquilaria.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agarwood


Pokok-pokok ini dikategorikan dibawah Medicinal and Aromatic Plants (MAP) kerana pelbagai kegunaannya dalam industry pewangi, kosmetik, penjagaan diri dan perubatan.

Produk Gaharu boleh mencapai harga yang tinggi kerana tiada bahan sintetik yang dapat meniru sifat-sifat semulajadinya seperti bau dan juga khasiat yang terkandung. Permintaan yang tinggi juga menjadi faktor utama dalam penilaian Gaharu.

Komponen yang terkandung di dalam minyak Gaharu dilaporkan boleh menyihatkan badan anda, menghilangkan tekanan, melancarkan peredaran darah, melegakan sakit perut, menghilangkan rasa lesu, anti-cancer, kegunaan mandian untuk kesihatan kulit, rambut dan juga pernah dikatakan pada saya yang ia lebih efektif dari Tongkat Ali.

Anda perlu tahu yang pokok Aquilaria tidak mempunyai nilai balak, tidak boleh dijadikan perabot atau bahan binaan. Kayu gaharu hanya bernilai jika mengandungi resin.

It moves from worthless to priceless

No comments:

Post a Comment