Sunday, August 23, 2009

Penggunaan baja organik

Kebanyakan penanam di Malaysia masih lagi menggunakan baja NPK (15+15+15 dan sebagainya) untuk bermacam jenis tanaman di kebun mereka. Sememangnya penggunaan baja kimia seperti NPK boleh menunjukkan kesan samada pada kadar pertumbuhan atau pun pada hasil yang dikeluarkan.

TAHUKAH MEREKA TENTANG KESAN NEGATIF JANGKA MASA PANJANG PADA TANAH DAN JUGA POKOK?

Tidak dinafikan kelapa sawit menunjukkan hasil yang memberangsangkan dengan penggunaan baja kimia. Apa yang tidak kelihatan adalah ia menurunkan nilai hasil apabila penggunaan diberhentikan. Ini terbukti dengan kelapa sawit dan juga pokok-pokok lain. Faktor utama adalah kerana pokok seakan-akan ketagih pada baja kimia ini dan juga kerana kerosakan yang berlaku pada tanah. Penggunaan baja kimia yang berpanjangan menyebabkan kegersangan tanah.







Baja organik seperti baja gunung berapi atau Zeolite memberi kesan yang berbeza. Ia adalah sama seperti NPK kecuali ia organik, lebih murah dan lebih elok dari NPK. Cubaan dan pemantauan menunjukkan 30% lebih pertumbuhan dan juga hasil. Selain dari itu ia efektif dalam memulihkan tanah yang gersang atau kehilangan nutrien dengan cara menstabilkan semula tanah, menjadikan ia sesuai menjadi habitat cacing merangkap baja semulajadi anda (percuma!).

Sedangkan MPOB telah bermula menggunakan baja Zeolite, anda bila lagi?

Selain dari baja, penggunaan racun juga boleh memberi kesan negatif pada penanaman anda. Lebih-lebih lagi jika hasil dari penanaman gaharu anda menunjukkan sisa bahan kimia. Jika setakat dijadikan minyak wangi, mungkin boleh diterima lagi. Walaubagaimanapun penggunaan gaharu tidak terhad pada industri wangi-wangian. Industri perubatan yang jauh lebih besar meletakkan nilai yang lebih tinggi pada hasil gaharu berkemungkinan besar tidak akan menerima walau setitik minyak gaharu yang mengandungi bahan kimia atau racun.

No comments:

Post a Comment